Главная » Статьи » Мои статьи |
Масові тестування
показали: IQ обдарованих дітей має діапазон від 141 до 170 балів (Гільбух), що за
різними даними становить від 1%, 2—5% до 12,63% (Термен) усіх дітей. При цьому, за даними Н. С.
Лейтеса, обдаровані діти є „справжніми маленькими трудівниками”, які відчувають
„задоволення працюючи”. Їх схильність до праці він вважає „виявом самої
обдарованості”. Ця категорія дітей неоднорідна. Серед них є діти з прискореним розумовим
розвитком, з ранньою розумовою спеціалізацією та з окремими ознаками
непересічних здібностей. Обдаровані діти з
прискореним розумовим розвитком, або вундеркінди (нім. „диво-дитина”), нерідко з
двох-трьох років виявляють величезну пізнавальну потребу і вражаючу розумову
активність. У три-чотири роки вони вміють читати і лічити, на кілька років
випереджаючи однолітків, що чітко простежується вже під час їх вступу до школи.
Подекуди такі діти «перескакують» через класи, закінчують школу екстерном і вже
в підлітковому віці стають студентами вузів. Обдаровані діти з ранньою
розумовою спеціалізацією на тлі звичайного загального рівня інтелекту
демонструють виразний інтерес до певної галузі знань, легко засвоюють і творчо
використовують потрібний їм матеріал. Найчастіше це відбувається у
підлітковому віці. Обдаровані діти з окремими
ознаками непересічних здібностей не випереджають однолітків за розвитком інтелекту
і не мають високих успіхів у вивченні того чи того навчального предмета, проте
в них дуже розвинені окремі пізнавальні процеси (наприклад, надзвичайна
пам'ять, багата уява чи особлива спостережливість). Це, власне, потенційні
ознаки обдарованості, які згодом можуть перерости у спеціальні здібності. Природа обдарованості (як і здібностей взагалі) є предметом дискусії, особливо
стосовно співвідношення впливу біологічних і соціальних факторів. Якщо одні вчені
наполягають на „соціальній спадковості” — „особливо сприятливого в культурному
відношенні сімейного середовища” (Гільбух та ін.), то інші наголошують на ролі
генотипу (Айзенк,Термен). Має місце й концепція, згідно з якою в розвитку
обдарованості слід розрізняти віковий та індивідуальний складники. Які ж особливості таких дітей спричинюють проблеми їх виховання і навчання? Інтелектуальні особливості
обдарованих дітей. Обдаровані діти на відміну від своїх однолітків:
В пізнавальній сфері
обдаровані діти характеризуються:
Психологічні особливості обдарованих дітей:
За висловом Р. Солсо, „обдарованість завжди унікальна”, тому марно шукати універсальні ознаки обдарованих
дітей. Навіть загальні критерії обдарованості є досить умовними. Більшість
вчених (Дружинін В.М., Ч.Спірмен та ін.) зупиняються на тому, що обдарованість
- це комплексне явище психіки людини, яке включає єдність інтелекту, творчості
і мотивації. Інтелектуальні здібності перевищують середній і високий рівні,
творчість проявляється у новому і оригінальному підході до вирішення проблем і
завдань, що стосуються мотивації, що це - єдність емоційно-вольових якостей:
інтересу до певної діяльності і настирливість у досягненні мети. Але, в першу
чергу, це така властивість, яка ґрунтується на свободі волі та уяви. Проте найголовнішою є не
проблема виявлення таких дітей, а правильної
побудови процесу їх навчання та виховання. Адже часто батьки, які
хотіли би, щоб дитина добре пристосувалася до оточення, класу, вчителя, дають
їй інструкції, які важким тягарем лягають па плечі самої дитини: "Не
задавай стільки питань", "Не сперечайся з вчителем", "Не
кажи стільки "метикованих" слів”, "Залиш свої фантазії вдома",
"Не забігай уперед" тощо. Справді, більшість дорослих сприймає таку
дитину саме як проблему. Так, одна зі статей, присвячена педагогіці виховання
нестандартної дитини, починається фразою: "Обдарованих дітей буває важко
вчити, з ними непросто жити, а виховувати їх геть неможливо" (Джонсон та
Роус). У цій фразі чітко відображені соціальні стереотип ставлення до "незручної"
дитини. Не виключена можливість того, що школа «не вміє» працювати з обдарованими
дітьми. За даними міжнародних організацій, серед учнів, яких щорічно
відраховують зі шкіл через неуспішність і нездатність до навчання, до 30%
становлять обдаровані і навіть надобдаровані діти. Звідси випливає, що у роботі
з обдарованими дітьми мають застосовуватися нетрадиційні методики навчання. Крім того, виявлено, що інтелект корелює з потребою у досягненні і
невротичністю: напружена інтелектуальна робота не відповідає закону економії
ментальних зусиль, що негативно впливає на емоційну стабільність особистості.
А це і є ще одним наріжним каменем у ситуації з обдарованою дитиною. У психолого-педагогічних дослідженнях обдарованості виробився певний
алгоритм. Спочатку беруться обдаровані люди і виділяються ті якості, якими
вони володіють (креативність, високий інтелект, працездатність тощо). Потім
ці ж якості шукають у дітей, і ті діти, у яких знаходять, вважаються обдарованими
і включаються до програм розвитку. Але у такій системі часто виникає логічна
помилка - плутанина у причинах і наслідках. І креативність, і працездатність,
і, особливо, мислительні стратегії - це вже наслідок розвитку здібностей,
навіть, коли йдеться про дітей дошкільного віку. А що ж тоді є причиною цього
розвитку? Відповідь на це питання може дати аналіз сфери потреб людини.
Потреби у самоствердженні, самореалізації, персоналізації, повазі - це різні
рівні і прояви потреби у визнанні Відповідь на поставлене
питання дав Г.С. Костюк, визначивши обдарованість як "здібність людини до
розвитку її здібностей". | |
Просмотров: 5426 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |
Мои статьи [12] |